Sierpnia
2016

Balonem przez wieki

Lato w pełni, każdy z nas marzy o ciekawych przygodach i dalekich podróżach. Muzeum Zamek rozpoczęło cykl warsztatów Wakacje na Zamku pod tytułem „BALONEM PRZEZ WIEKI”. Pierwszy tydzień zajęć  8 – 12 sierpnia.

Uczestnicy warsztatów „wyruszyli balonem” w podróż przez dzieje, aby poznać ciekawe miejsca, inne kultury oraz ludy.

Dzień pierwszy to przygotowanie do podróży. Poznaliśmy historie pierwszych lotów i konstruktorów balonów, uczestnicy sami stworzyli swój balon, którym będziemy wędrować przez dwa najbliższe tygodnie. Nie mogło zabraknąć też plecaka, który należało najpierw pięknie pomalować i ozdobić, a do którego młodzi podróżnicy będą zbierać skarby,  pamiątki z wyprawy.

Drugi dzień podróży rozpoczęliśmy przygotowaniem miniatury balonu, następnie czekało na uczestników zadanie – odszukanie wskazówki gdzie wyruszymy w podróż i w jakich czasach się znajdziemy. Tym razem trafiliśmy do osady jaskiniowców, czyli rozpoczęliśmy odkrywanie czasów prehistorycznych. Kilkoro podróżników wcieliło się w role pra człowieka i zabawnie się przebrało. Pod koniec zajęć rozpoczęliśmy wykonywać uroczego mamuta – jutro kontynuacja prehistorii – a może i coś jeszcze (?)

Trzeci dzień zajęć – dzisiaj budowaliśmy makietę wyprawy, każdego dnia „lądujemy” naszym balonem w innym miejscu dlatego na makiecie tworzymy wioskę danego ludu – dzisiaj powstała jaskinia i jej prehistoryczni mieszkańcy. W podróży na wieżę zamkową odnajdywaliśmy ukryte wskazówki – wiemy już że jutro wyruszamy aby poznać wojowniczych wikingów.

Czwarty dzień  – dzisiaj balonem wylądowaliśmy w Skandynawii, tam spotkaliśmy groźnych wikingów, dowiedzieliśmy się o ich życiu codziennym, uzbrojeniu, jak konstruowali swoje wspaniałe łodzie i gdzie nimi podróżowali. Uczestnicy wykonali tarcze zdobiąc je w charakterystyczne dla wikingów wzory oraz napisali swoje imię używając pisma runicznego. Było również poszukiwanie wskazówek w jakim kierunku wyruszymy następnego dnia – wracamy do Polski odwiedzimy obozowisko polskiej husarii.

Piąty dzień – zakończyliśmy  pierwszy tydzień wędrówki naszym „Balonem przez wieki”. W dniu dzisiejszym wylądowaliśmy w obozowisku polskiej husarii. Każdy z uczestników wykonał skrzydła husarskie, była prezentacja opowiadająca o najpiękniejszej i najwaleczniejszej kalwalerii na świecie – HUSARII. Podaczas zajęć wykończyliśmy także tarcze wikingów, nie zabrakło czegoś słodkiego na zakończenie zajęć.